جشن و مهمانیمهمانی کودکانه

کودکان جشن تولد را نشانه بزرگ شدن می دانند

جشن پلاس: اگر گذشته ها را مرور کنیم، درست زمانی که بچه بودیم، جشن تولدهایمان اغلب در خانه گرفته می شد. بازی صندلی و موسیقی می کردیم؛ آهنگ «تولدت مبارک» می خواندیم؛ کیک می خوردیم؛ هدایا را باز می کردیم، و سپس دور هم می گفتیم و می خندیدیم.

اما امروزه به نظر می رسد هر ساله والدین برای جشن تولد فرزندانشان بیشتر به سمت مهمانی های منحصر به فرد و بزرگتر تمایل پیدا می کنند. از اجاره سالن ها گرفته تا استخدام جادوگرهای تولد. در وهله اول به ندرت متذکر می شویم که چرا باید جشن تولد داشته باشیم؛ و شاید مهمتر از همه، این باشد که فرزندان ما در مورد آن، چه فکری می کنند؟ آیا آن ها اصلا می دانند که چرا برایشان جشن تولد گرفته شده؟ کودکان کوچکتر در مورد تولد و جشن تولد چه چیزی می دانند؟

در کتابی شگفت انگیز از یویان گسن پالی، گروهی از کودکان در مورد روند بزرگ شدن بحث می کنند. یکی از کودکان به اسم فردریک به خانم پالی می گوید:

«مادر من روز تولد زیادی ندارد.» خانم پالی می پرسد: «یعنی او جشن تولد نداشته؟» فردریک پاسخ می دهد: «نه، او
واقعا روز تولد نداشته. من می دانم که نمی شود روز تولد کسی برسد و او کیک تولد نداشته باشد» (بچه های بد روز تولد
ندارند، وی.جی.پالی، ۱۹۸۸، صفحه ۳)

بسیاری از کودکان جشن تولد را نشانه بزرگ شدن می دانند

آنچه که این گفتگو به آن اشاره می کند، احتمال زیبایی است که کودکان کوچک معتقد هستند که جشن تولد در واقع باعث می
شود که آن ها بزرگتر
شوند
. آیا تا به حال سعی کرده اید که به کودکانتان پیشنهاد دهید که می توانند امسال از این جشن بگذرند؟ یا اینکه شاید که نتوانید جشن بگیرید، به این دلیل که در تعطیلات بودید یا اتفاق خانوادگی مهمتری در همان زمان داشتید. اگر اینطور باشده باشد، شما آشفتگی و اندوه کودکتان را تجربه کردید. شاید هم وقتی دنبال دلیل ناراحتی کودکان می گشتید فکر کردید که فرزندتان بیشتر به خاطر ترس از نگرفتن هدیه، یا نخوردن کیک، یا ندیدن دوستانش آشفته شده است. درحالیکه ممکن است علت اصلی یک ترس اساسی تر زمینه این واکنش در فرزندتان باشد؛ ترس از 
اینکه اگر جشن گرفته نشود، یا اینکه شاید او بزرگ نمی شود.

این مطلب هم عالیه:
چگونه با جواهرات در مهمانی خوشتیپ تر شویم؟!

نمونه تصور یک کودک در مورد ارتباط جشن تولد با بزرگ شدن

در یک خانواده، فرزند ۵ ساله خانواده در ۶ آگوست، ۶ساله می شد. او و خانواده اش در روز تولد او، خارج از کشور بودند، بنابراین آن ها به جای یک جشن کامل، فقط یک کیک داشتند. او شمع هایش را فوت کرد و آن ها قول دادند که زمانی که به منزل برگشتند جشن بگیرند. به محض اینکه به خانه برگشتند، خانواده شروع به طراحی یک جشن و صحبت کردن درباره جزئیات کردند. در جایی از مکالمات، کودک رو به والدین خود کرد و اعلام کرد که از آنجایی که او در تاریخ ۶ آگوست، ۶ساله شده بود، در این جشن ۷ ساله خواهد شد. همان طور که در بالا در مورد کودک کتاب پالی گفته شد، این کودک به طور واضح به نظر می رسید که اعتقاد دارد که جشن تولد نقش علیتی در روند بزرگ شدن دارد. دو مطالعه توسعه شناختی این احتمال را حمایت می کنند.

مطالعه کلیور و لیزر در تصورات کودکان ۳ تا ۵ سال از ارتباط جشن تولد و رشد

در یک مطالعه، کلیور و لیزر (۲۰۰۲) دو سناریو را برای کودکان ۴ تا ۹ ساله اسرائیلی مطرح کردند. در یکی، مادری که برای پسرش جشن تولد نگرفته بود، سعی کرد که آن را با جشن های متعدد جبران کند؛ تا جایی که او بزرگتر از هر کس دیگری شود. و سپس از کودکان خواسته بود که تشخیص بدهند که آیا این ایده خوبی است. در میان کودکان ۴ ساله، ۸۳% پاسخ مثبت داده بودند، در حالیکه نیمی از کودکان ۵ ساله و یک سوم کودکان ۳ ساله پاسخ مثبت را داده بودند. در سناریوی دوم آن ها بررسی کردند که آیا سن می تواند کاهش پیدا کند؟ اینجا داستان یک مرد ۸۰ ساله را تعریف کردند که آرزو داشت به وسیله جشن گرفتن ۷۹ سالگی اش در نوبت بعد، و ۷۸ سالگی اش در نوبت بعدتر، و الی آخر… جوان تر شود. در ادامه محققان از کودکان پرسیدند که آیا فکر می کنید که آیا ایده پیرمرد، ایده خوبی است؟ به نظر می رسید که کودکان، بیشتر مخالف باشند تا موافق. تنها ۳۸% چهار ساله ها و ۳۶% پنج ساله ها چنین ادعایی داشتند. آنها از این یافته ها نتیجه گرفتند که تا سن هفت سالگی کودکان اعتقاد دارند که با جشن تولدهای اضافی می توان به سن اضافه کرد.

این مطلب هم عالیه:
چگونه در مهمانی ها مردی جذاب باشیم؟!

جشن تولد کودکانینمسنمسی

برچسب ها

هیچ نظری وجود ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن