پیشنهادات جشن پلاسنکات طلایی میزبانی خوب

چگونه برای مهمان خودمان میزبان خوبی باشیم؟

اگر اهل یکی از شهرستان های ایران باشید، ممکن است اقوام یا آشنایان تان در عید به منزل شما بیایند و چند روزی در منزل تان مهمان باشند....

میزبان عالی باشید

جشن پلاس: اگر اهل یکی از شهرستان های ایران باشید، ممکن است اقوام یا آشنایان تان در عید به منزل شما بیایند و چند روزی در منزل تان مهمان باشند….

پذیرایی از مهمانان، آداب و رسومی دارد که اگر رعایت نشود، باعث می شود نه به مهمان خودش بگذرد، نه به میزبان. فکر می کنید حالا که در تدارک سوروسات عید هستید، چگونه می توانید منزل تان را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده کنید؟ این نوشته شاید بتوانید به این سوال شما پاسخ مناسبی بدهد. با ایجاد تغییرات مختصری در اتاق های پذیرایی و نشیمن و دست شویی و … می توانید پاسخ سوال تان را بگیرید.

از دست شویی شروع کنید. اول از همه، یک یا چند حوله تمیز در دست شویی بگذارید. بعدش، ظرف صابون را پر کنید. قرار دادن صابون مایع در دست شویی هم شیک تر است و هم بهداشتی تر. صابون مایع را در جاصابونی دیواری بریزید یا یک صابون مایع با ظرف زیبا و خوش رنگ بخرید. صابون هایی که هنگام بیرون آمدن از تلمبه صابون، هم زمان کف می کنند هم انتخاب خوبی هستند.

بیشتر بخوانید:۱۰ نکته برای برگزار کردن یک مهمانی شام

اگر مهمان تان را شب به زور و تعارف نگه داشتید یا مهمان تان از راه دوری آمده بود و مجبور بود چند روزی پیش شما بماند، حتما باید فکری هم به حال مسواک او بکنید. یک اسپری خوشبوکننده هوا هم برای معطر کردن فضای دست شویی و حمام روی کابینت دست شویی بگذارید. بوی خوش دست شویی و توالت نشانه خانه داری شماست.

اگر مهمان تان را شب به زور و تعارف نگه داشتید
● در اتاق مهمان

یکی از اتاق های منزل تان را به مهمانانی که شب در منزل تان می مانند، بدهید. اگر اتاق کافی ندارید، اتاق کودکان را خالی کنید، ولی هیچ وقت لحاف و تشک مهمان را در اتاق پذیرایی پهن نکنید؛ چون ممکن است صبح، مهمانی سرزده برای دید و بازدید به خانه تان بیاید. ملافه هایی تمیز و نو قبل از عید آماده کنید و تعدادی از آنها را در اتاق مهمان قرار دهید. در اتاق مهمان یک گوشی تلفن ثابت، دستمال کاغذی و در صورت امکان، رادیو و تلویزیون قرار دهید.

اتاقی را برای مهمان در نظر بگیرید که دسترسی آسان به دست شویی و حمام داشته باشد؛ چون ممکن است آنها از شما خجالت بکشند یا شب هنگام، چون به فضای منزل تان آشنا نیستند، دچار مشکل شوند. بد نیست مقداری کتاب، مجله و روزنامه جدید خریداری کنید و آن را برای مطالعه و سرگرمی میهمان تان در اتاق اش بگذارید. چند دست لباس راحتی مخصوص مهمان هم مرتب و تاشده در کمد اتاق مهمان قرار دهید. سشوار و ریش تراش از وسایلی هستند که شاید برای گذاشتن در ساک یا چمدان مسافرتی کمی جاگیر باشند و ممکن است مهمانان شما به این وسایل نیاز داشته باشند. بهتر است این وسایل را در دسترس او قرار دهید.

این مطلب هم عالیه:
شیوه رفتار با کودکان بی ادب در میهمانی

در آشپزخانه اگر قرار است مهمان هایتان چند روزی در منزل شما بمانند، بهتر است جای وسایل آشپزخانه را به شان نشان بدهید تا در صورت لزوم بتوانند به راحتی و بدون این که از مزاحمت برای شما نگران باشند، به غذاها، نوشیدنی ها و وسایل آشپزخانه مورد نیاز دسترسی داشته باشند. قبل از آمدن میهمان، فهرستی از نوشیدنی ها (شربت، شیر، آب، ماء الشعیر، آب میوه و…) نیز تهیه کنید و مهمان تان را راهنمایی کنید تا اگر خواست، موادغذایی و آشامیدنی خود را در یخچال پیدا کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ لذیذ و خوش طعم

● در اتاق نشیمن

اگر روزی روزگاری در تعطیلات عید، لیوان شربت از دست مهمانان تان یا فرزند او لغزید و فرش یا مبل نازنین تان لک شد، چه کار می کنید؟! عصبانی می شوید؟ اگر می خواهید میزبان خوبی باشید، این راهش نیست. باید به خودتان نهیب بزنید که این اتفاق قطعا ناخواسته بوده و نباید اجازه بدهید که مهمان تان در خجالت و شرمندگی بماند. زود رومیزی را عوض کنید و همه چیز را عادی جلوه بدهید؛ صحبت را به سمت و سوی دیگری بکشید و از در خنده و شوخی وارد شوید و بگذارید همه حاضران به آسانی از کنار این ماجرا بگذرند. فراموش نکنید که این لحظه های با هم بودن باز نخواهد گشت. راستی، اگر مهمان های شما روی مبل راحت نیستند، بهتر است جایگاه مناسبی برای دراز کشیدن و استراحت آنها حین تماشای تلویزیون تدارک ببینید. کوسن ها، پتوهای مسافرتی، پشتی یا حتی کاناپه های راحت راه حل شما برای این مشکل است.

● مهمان خوبی باشید

۱) تشکر یادتان نرود: تشکر از میزبان به خاطر پذیرایی اش ضرورت دارد. این کار را می توانید در پایان مهمانی انجام بدهید. اما روش بهتری هم وجود دارد؛ می توانید فردای مهمانی تلفن بزنید و به او بگویید فقط زنگ زده اید بابت تشکر از پذیرایی دیروز؛ همین.

این مطلب هم عالیه:
چیدمان میز غذاخوری به سبک سنتی و امروزی

۲) سرزده نروید مهمانی: ایام عید، بازار مهمانی و دید و بازدید حسابی داغ است. پیش از این که به قصد مهمانی از منزل خارج شوید، تلفن بزنید و از حضور میزبان در منزل و از آمادگی اش برای پذیرایی اطمینان حاصل کنید. شاید مهمانان زیادی در منزل میزبان حضور داشته باشند و او موقع پذیرایی به زحمت بیفتد.

۳) سر وقت بروید: اگر قرار گذاشته اید زمان معینی به منزل میزبان بروید، دیر نکنید. زود هم نروید در روز های شلوغ عید، هر خانواده ای برای خودش برنامه ریزی فشرده ای دارد و تأخیر شما ممکن است برنامه یک جمع را مختل کند.

 پیشنهاد می کنیم در انجمن گفت و گوی جشن پلاس نظربدین درباره این موضوع و یا سولات خود را مطرح کنید

۴) گپ بزنید، بحث نکنید: وقتی دور هم نشسته اید، احتمال این که بحث های متنوعی درباره مسایل اجتماعی، سیاسی، شخصی و… پیش بیاید، زیاد است. فراموش نکنید که شما مهمان اید و مجلس مهمانی جای بحث و جدل نیست. به یک گپ خودمانی بسنده کنید و مجلس مهمانی را به میدان جنگ تبدیل نکنید. از این فرصت برای تازه کردن دیدار ها و لذت بردن از مصاحبت همدیگر استفاده کنید و خودتان و اطرافیان تان را با بحث های آن چنانی خسته نکنید.

۵) به میزبان کمک کنید: خوشبختانه بیشتر خانم های ایرانی، این کار را خوب بلدند. به میزبان در امر پذیرایی کمک کنید: موقع چیدن میز غذا، مرتب کردن آشپزخانه بعد از صرف غذا و شستشوی ظروف. با این کار، نه تنها به میزبان کمک می کنید، بلکه فرصتی پیدا می کنید تا رابطه تان را هم صمیمی تر کنید و احیانا چیزهای جدیدی هم یاد بگیرید.

۶) شنونده خوبی باشید: توی مهمانی، دایم از خودتان تعریف و تمجید نکنید و به همان میزان که صحبت می کنید، به دیگران هم اجازه صحبت بدهید و خلاصه اینکه شنونده خوبی باشید.

۷) گاهی به ساعت نگاه کنید: گهگاه، نگاهی به ساعت تان بیندازید. ساعات بعد از صرف شام، جان می دهد برای گپ های طولانی، ولی حواس تان باشد که این گپ ها خیلی هم به درازا نکشد. گاهی میزبان قرار است صبح روز بعد برود سر کارش یا برنامه مسافرتی در پیش داشته باشد و به خاطر رودربایستی با شما حسابی به زحمت بیفتد.

برای خرید بهترین ها پیشنهاد می کنیم سری به فروشگاه اینترنتی جشن پلاس بزنید.

برچسب ها

هیچ نظری وجود ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن