جشن و مهمانیمهمانی دوستانهمهمانی فامیلی

سوالات عجیبی که در مهمانی های امروزی پرسیده می شوند

مهمان های امروزی دیگر رنگ و لعاب دید و بازدیدهای قدیمی را ندارد. مهمانان پس از ورود اولین سوال عجیبی که می پرسند این است: رمز وای فای شما چیه؟ معضلی که بیشتر در خانواده های مدرن می بینیم.

سرگرمی مهمانی

جشن پلاس:سوالات عجیبی که در مهمانی های امروزی پرسیده می شوند مهمان های امروزی دیگر رنگ و لعاب دید و بازدیدهای قدیمی را ندارد. مهمانان پس از ورود اولین سوال عجیبی که می پرسند این است: رمز وای فای شما چیه؟ معضلی که بیشتر در خانواده های مدرن می بینیم.

سوالات عجیب در مهمانی ها

انگار در سبک جدید دید و بازدیدها حتی دور هم جمع شدن هم چندان مهم نیست، آن طور که دیدار صاحبخانه ها به فرعیات ماجرا مبدل شده و اصل موضوع چیز دیگری است! همه چیز فرعی است جز یک موضوع؛ رمز اینترنت صاحبخانه و همسایه! وقتی دوست و آشنا دور هم جمع می شوند، کمی خوش و بش می کنند و بعد از آن می روند سر اصل مطلب، پسورد وای فای تون چیه؟ !سوالات عجیب

سوالات عجیب

تمام شواهد میدانی از دورهمی های جدید ایرانی ها خبر از این می دهد که میهمان ها به محض ورود به خانه میزبان از سوال کلیدی «رمز وای فای شما چند است؟» استفاده کرده اند. پیر و جوان هم پس از این پرسش و دستیابی به رمز طلایی تا انتهای میهمانی با تلفن های همراه شان مشغول بودند و بی تفاوت نسبت به صله رحم و پرسیدن اوضاع و احوال یکدیگر! همه در کنار یکدیگر با گوشی خود در تنهایی به سر می برند. میهمانی ها شلوغ است اما صدای دلینگ دلینگ پیام های شبکه های اجتماعی بالاتر از هر صدای دیگری به گوش می رسد. البته این موضوع تنها منحصر به میهمانی ها و دورهمی های خانوادگی نیست و در ادارات و سازمان های گوناگون هم شاهد این ماجرا و سرگرم شدن طولانی کارمندان یک اداره با شبکه های اجتماعی هستیم. بیشتر افرادی که در ادارات و شرکت ها به پدیده وایبربازی گرایش پیدا می کنند، آنقدر غرق در تلفن همراه خود می شوند که ساعت ها پشت رایانه ادارات به بهانه انجام امور اداری ژست کاری می گیرند اما مشغول کار دیگری هستند!

بزرگ ترها هم اندرویدباز می شوند

تمام شواهد میدانی از دورهمی های جدید ایرانی ها خبر از این می دهد که میهمان ها به محض ورود به خانه میزبان از سوال کلیدی «رمز وای فای شما چند است؟» استفاده کرده اند. پیر و جوان هم پس از این پرسش و دستیابی به رمز طلایی تا انتهای میهمانی با تلفن های همراه شان مشغول بودند و بی تفاوت نسبت به صله رحم و پرسیدن اوضاع و احوال یکدیگر!

این مطلب هم عالیه:
تاریخچه جشن های ایران باستان از گذشته تا به امروز

اما در آن سوی ماجرا، اینترنت و شبکه های مجازی تلفن همراه به بخشی از میهمانی ها مبدل شده و اگر لاین، واتس آپ، تانگو و هزاران نرم افزار دیگر نباشد دورهمی ها معنایی ندارد. نرم افزارهایی که دید و بازدیدها را به حاشیه رانده است. حتی ماجرا دیگر به جوان ها هم محدود نیست بلکه بزرگ ترهای فامیل هم با خرید گوشی های اندرویدی، در میهمانی ها حسابی مشغول تلفن های همراه شان شده اند.

معضلی به نام تکنولوژی

با مشغله های کاری و فکری و بزرگ شدن بچه ها و بزرگ شدن مشکلات آن ها و هزاران دلیل که عادت به بافتن آن ها داریم، امروزه کمتر فرصت برای حضور در مهمانی ها پیدا کردیم، مهمان هایی که شاید 1 یا 2 بار در سال رسیده باشد و این روزها برای احوال پرسی و با خبرشدن از حال هم وسیله ای به اسم تلفن در گوشه و کنار هر خانه ای بقدر کافی وجود دارد و دیگر حتی زحمت رفتن به خانه همسایه هم به خودمان نمی دهیم، با بالارفتن خرج و مخارج زندگی و کوچکی آپارتمان ها و نداشتن فضای کافی برای مهمانی ها حتی به جاده ای یک طرفه ای می رسیم که تنها بزرگترها برگزارکننده مهمانی ها شدند، حتی برای تبریک روز پدر و مادر دست به دامان تلفن می شویم و به قولی انجام وظیفه کرده و باری سنگین از دوش خود بردمی داریم!

این در حالی است که مریم پرچمی، روانشناس و استاد دانشگاه با اشاره به پیامدهای بسیار ناخوشایند ورود شبکه های اجتماعی به میهمانی های ایرانی می گوید:این روزها شاهد شکل گیری پدیده ای در جامعه با عنوان «اعتیاد به شبکه های اجتماعی » هستیم که به تدریج در حال گسترش بین اقشار گوناگون است که از یک طرف در ادارات و سازمان ها باعث اتلاف وقت گسترده و سرگرم شدن کارمندان می شود و از طرف دیگر در دورهمی های خانوادگی باعث جدایی تدریجی اخلاق و دور هم بودن می شود.

کاش وقتی را برای خلوت کردن با خودمان بگذرانیم و با تلنگری اساسی به خود و به دور از دغدغه موبایل و شبکه های اجتماعی در مهمانی هایی که پدر و مادرها با هزار ذوق و شوق به انتظار دیدار چند ماه نوه و بچه هایشان نشسته اند گوشی های موبایل این همراه همیشگی را این بار با خود به میهمانی کسانی که دوستشان داریم همراه نبریم

این مطلب هم عالیه:
جدیدترین مدل لباس مجلسی بلند شیک و زیبا به همراه تصاویر

دید و بازدیدهای ایرانی از دیرباز برای تجدید انرژی و روحیه انجام شده است یعنی به نوعی این موضوع به ترویج فرهنگ گفت وگو و صمیمت در جامعه کمک کرده است. این استاد دانشگاه اعتیاد به استفاده از اینترنت بویژه شبکه های اجتماعی هنگام حضور در میهمانی را عاملی برای پایان یافتن این دید و بازدیدها می داند. به باور وی، در صورت بروز چنین اتفاقاتی شکاف ها و گسل خویشاوندی شکل می گیرد و این باعث دور شدن افراد در کل جامعه می شود. پرچمی درباره فاصله گرفتن درون خانوادگی و برون خانوادگی به دلیل وجود واسطه ای به نام اینترنت و شبکه های مجازی می افزاید:خشونت اجتماعی یکی از مهم ترین اتفاقاتی است که در این بین رخ خواهد داد، چرا که این اپلیکیشن ها یا به طور کلی مشغول شدن افراطی افراد به اینترنت، تعامل رودررو را از بین می برد. زمانی که تعامل نباشد جامعه از راه های دیگری برای حل تعارض ها میان افراد یا اختلاف سلیقه ها استفاده می کند که تندی در برخورد ها و خشونت از اولین انتخاب ها خواهد بود. اتفاقاتی که از نگاه کارشناسان در صورت گسترده تر شدن حضور اینترنت و شبکه های اجتماعی در میهمانی ها و دید و بازدید های ایرانی رخ می دهد آنقدر بد و ناگوار است که هیچ جامعه و خانواده ای آن را نمی پسندد.

تلنگری به خود

کاش وقتی را برای خلوت کردن با خودمان بگذرانیم و با تلنگری اساسی به خود و به دور از دغدغه موبایل و شبکه های اجتماعی در مهمانی هایی که پدر و مادرها با هزار ذوق و شوق به انتظار دیدار چند ماه نوه و بچه هایشان نشسته اند گوشی های موبایل این همراه همیشگی را این بار با خود به میهمانی کسانی که دوستشان داریم همراه نبریم و به خاطر زنده شدن خاطرات خوش میهمان قدیم و نشکستن دل پدربزرگ ها و مادربزرگ و حتی پدر و مادرها از فرستادن مطالب و جک هایی که خیلی هم نقشی در زندگی ما ندارند بگذریم و با ساده برگزار کردن میهمانی ها و بسنده کردن به تهیه یک نوع غذا خودمان قفل بزرگ که مانع از برگزار شدن خیلی از شب نشینی و دیدارها با دوست و فامیل شده است، بشکنیم.

برچسب ها

هیچ نظری وجود ندارد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن